İzmir Devlet Korosu’nun GTSM Güncel Sunumunda İhtiyaç Duyulan Farkı ve Gitarlı Açılış Konseri… Musiki Dergisi


Toplam Okunma: 2781 | En Son Okunma: 24.09.2020 - 23:43
Kategori: Konserler

Çalgılarımız, dünyaya açılma amacını güden çalışmalarda şimdiye değin hep renk çalgısı olarak kullanıldı. Ama bu kez durum tersine döndü. Yani ilk kez bir Batı müziği çalgısı kendi GTM orkestral oturtumumuz içerisinde renk ve de solo çalgı şeklinde kullanılarak -Batı müziğine bizden bir müzikal mesaj gönderme açısından- güzel bir tablo sergilenmiş oldu.
Başlığa bakıp da bazı Türk müziği sevdalılarımızın hemen “GTSM’de üstelik bir Devlet Korosu’nda nasıl gitarlı bir seslendirim olabilir?” diye sorduklarını duyar gibi oluyoruz.

Konumuz İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun Hayati Çiftçi yönetimiyle 17 Ekim 2007 akşamı İzmir Atatürk Kültür Merkezi’nde verdiği sanat sezonu açılış konseri.Öncelikle belirtmeliyiz ki çalgılarımız arasında gitarı asıl çalgı olarak görmek istemeyenlerin en başında geliyoruz. Ve GTM çalgıları arasında kemana bile karşı çıkanlardanız.

O zaman ne demek istiyoruz?

Müziğimizde çağa ayak uydurma çabaları altında yıllardır türlü uygulamalar-besteler yapıldı. Hepsinde de geleneksel Türk müziği çalgıları bir renk olarak kullanıldı. Kanun konçertosu, Bağlama konçertosu bestelendi ama eşlik eden Batı senfonik orkestrasıydı. Yani müziğimizi çağdaşlaştırma adı altında şimdiye değin yapılan tüm çalışmalarda hep asıl olarak batının senfonik orkestrası ana müzik kümesi olarak alındı. Bunda gerekçe, dünyanın her yerinde bu orkestradan bulunmasıydı.

Çalgılarımız, dünyaya açılma amacını güden çalışmalarda şimdiye değin hep renk çalgısı olarak kullanıldı.
Ama ilk kez durum tersine döndü. Yani ilk kez bir Batı müziği çalgısı kendi GTM orkestral oturtumumuz içerisinde renk ve de solo çalgı olarak kullanıldı. Çok da güzel oldu.

Kültür ve Turizm Bakanlığı, İzmir Devlet Klasik Türk Müziği Korosu, Reşat Aysu’nun Kürdilihicazkar Saz Semaisi ve M.Nureddin Selçuk’un “Endülüs’de Raks” isimli iki eseri gitar çalgısının solistliğinde seslendirdi.

Gerek çoksesli, gerekse teksesli karşılıklı müzikal konuşmalar şeklindeki eşliklerle gerçekleştirilen iki eserin seslendirimi, geleneksel müziğimizi Devlet kat’ında icra eden bir orkestramız için ilkti. Hele Saz Semai’nin son bölümünde koronun vokal olarak eşliği konsere ayrı bir lezzet kattı.

Ve ortaya aslı bizim olan, Batıya kendi müzikal rengimizi yine kendi çalgısının solisliğinde dinletip, onların ufkunda yeni sayfa açabilecek bir entonasyon, bir tını, bir saund çıktı.

Gelebilecek türlü eleştirilerle göğüs göğüse kalma pahasına bu konseri kendi yaratıcı gücüyle gerçekleştiren Koro Şefi Hayati Çiftçi’nin ve Koro’nun başarısı, seyircilerin coşkulu alkışlarında dile geliyordu.

Musiki Dergisi- A.S.




Hoşgeldiniz