Türkiye’de 15 Makamda Ezan Okunuyor…


Toplam Okunma: 18311 | En Son Okunma: 20.11.2018 - 20:34
Kategori: Basından

Büyük camilerde belirli bir standart olmasına rağmen kenarda kalmış küçük camiler, seyyar satıcı hoparlörü kullanmayı sürdürüyor. İstanbul ’da, Süleymaniye Camii ’nin 100-150 metre yakınlarında bulunan, bakımsızlıktan harap durumdaki mahalle mescidi ve Türkiye’deki nice camiler ses-tavır güzelliğinin bilincinde olmayan bed sesli müezzinlerle ve 30 yıl öncesinin hoparlör sistemiyle kendilerini idare ediyorlar… “İstanbul Camileri ve Müezzinleri” albümü aylar süren bir çalışmayla ortaya çıktı.

İran , Suudi Arabistan ve Mısır ’da ezan okunurken sadece hicaz ve rast makamları kullanılırken, Türkiye ’de makam sayısı ise 15’e ulaşıyor:

Sabah ezanı: Sabá makámında okunur. “Es salátü hayrun mine’n nevm” (Namaz uykudan daha hayırlıdır) kısmında, sabahın diğer ezanlardan farkını vurgulamak için, hüseyni , dilkeşháverán, bestenigár, çagah gibi başka makamlara geçiş yapılabilir. Sonunda yine sabá makamıyla bitirilir.

Öğle ezanı: Genellikle uşşak makamında okunur ama makamın seyir özellikleri dikkate alınarak içine bayati makamı da girer, karcığar da. Bazen neva da olur.

İkindi ezanı: Osmanlı döneminde perşembe günleri nihavent okunur, böylece cumanın yakınlaştığı belirtilirmiş. Çünkü nihavent, biraz daha neşeli seslere sahip bir makam.

Akşam ezanı: Segah ya da dügah makamında, diğer vakitlere göre daha çabuk okunur.

Yatsı ezanı: Genellikle hicaz makamında okunur ama hüzzam, garip hicaz ve rast da kullanılır. Rast zindelik veren bir makam olduğundan, günün son saatlerinde insanların yorgunluğunu aldığı düşünülür.

İç ezan: Bu ezan da cuma namazında ilk sünnet kılınıp hatip hutbe okumak için minbere çıktığında okunur. Öğle ezanı gibi bayáti veya uşşák makamında okunur.

Sultanahmet Camii ’nin dört müezzininden biri olan Muzaffer Çelikendaze (46) Türkiye ’nin en iyi müezzinlerinden biri. Güzel Ezan Okuma Yarışması ’nda iki birinciliği var.

“İstanbul Camileri ve Müezzinleri” albümünde bir ikindi ezanını nihavent makamında seslendiriyor.

Konya doğumlu Çelikendaze, küçük yaştan beri müzikle haşır neşir. Çoğu Türk sanat müziği ve halk müziğinden oluşan 700 plaklık bir koleksiyonu var. Caz, klasik batı müziği ve blues da dinliyor. Dede Efendi ’yi, Beethoven ’i, Mozart ’ı seviyor. 13 yaşında hafız olmuş. İstanbul İmam Hatip Lisesi ’ni bitirdikten sonra müezzin atanmış. Hafız Kemal Tezergil ile musiki çalışmış. Antep, Yozgat , Eskişehir ve Konya ’daki güzel ezan okuma kurslarında ders vermiş. Yedi yıldır görev yaptığı Sultanahmet Camii ’nde 30 gençten oluşan Sadettin Kaynak İlahi Korosu’nu kurmuş.

CAMİLERDE KAYDEDİLEN ALBÜM
“İstanbul Camileri ve Müezzinleri” albümü aylar süren bir çalışmayla ortaya çıktı. Artvizyon tarafından hazırlanan albümün yapımcılığını Ufuk Işıklar , proje direktörlüğünü Emre Yücelen üstlendi. Ney taksimlerini ise Başar Dikici yaptı. Kayıtlar, seçilen müezzinler hangi camide görevliyse orada yapıldı. Kayıt sırasında ibadethane ortamındaki dış seslere hiç dokunulmadı. Bu sayede kendinizi caminin içinde hissetmeniz sağlanıyor.

Albümde şu camiler ve müezzinler yer aldı:

Fatih Camii ’nden Ali Rıza Şahin , Nuruosmaniye ’den Nizamettin Sevil , Sultanahmet Camii ’nden Muzaffer Çelikendaze, Durmuş Akbulut ve Metin Balcı , Ortaköy ’den Osman Köseoğlu , Süleymaniye Camii ’nden Mehmet Duman, Hüseyin Ağa ’dan Cengiz Bayraktar ve Latif Yeşil, Eyüp Camii ’nden Şahvet Özpolat, Modern Mehmet Çavuş Camii ’nden Yunus Balcıoğlu, Hacı Nimet Özden ’den Recep Genç, Üsküdar Mihrimah Sultan Külliyesi ’nden Naci Şengün ve Kızıltoprak ’tan Adem Karabey (1).

_______________________

(1) 7.10.2007 Hürriyet Gazetesi




Hoşgeldiniz