Oğuzhan Balcı ve İTÜ TMDK Oda Orkestrası… Ayhan Sarı
Toplam Okunma: 3800 | En Son Okunma: 02.12.2024 - 15:11
İTÜ TMDK 33.Kuruluş Yıldönümü Etkinlikleri kapsamında düzenlenen konser, GTM’de yeni solukların hayat bulmaya başladığının da bir göstergesi oldu. Yıllardır tartışılır, fikirler beyan edilir. “GTM çoksesli olur mu olmaz mı, orkestra nasıl olmalı?” diye? Tabii ki bu alanda da özgün eserler, çokseslendirilmiş türküler-şarkılar üretildi. Hepsi de bir ilkin özverili çalışmasının ürünleriydi.
Oğuzhan Balcı çokseslendirme ve de çalgılamalarını kendisinin yaptığı gerek türkü, gerek şarkı ve gerekse özgün besteleri, seyircilerin adeta gönlünü fethedecek bir üslup ve atmosferde Türk çalgıları solistliği ve yaylılar orkestrası eşliğinde sundu… Batı müziği yaylılarının yerine Hüseyin Saadettin Arel ve Dr. Zühtü Rıza Tinel’in 1930 başlarında uygulama çalışmalarına giriştikleri “Kemençe beşili veya dördülünden oluşan bir grup görev alabilir miydi?” diye düşünmekten doğrusu kendimizi alamadık…
Türk çalgıları ile Batı yaylılarının duyum paylaşımının çok iyi planlandığı hissedilen konserde Ana orkestra olarak Batı müziği yaylı orkestrası esas alınmıştı.
Tabi ki bu Batı müziği yaylılarının yerine Hüseyin Saadettin Arel ve Dr. Zühtü Rıza Tinel’in 1930 başlarında uygulama çalışmalarına giriştikleri “Kemençe Beşili” veya dördülünden oluşan bir grup görev alabilirdi.
Ama bunun için önce bu kemençe ailesinin işlevsel bir şekilde yeniden imal edilmesi gerekiyor…
Batı müziği bünyesinde kullanılan GTM ögeleri şimdiye değin süreçte hep renk unsuru olarak işlendi. Yani bir kanun konçertosu, bağlama konçertosu vs. yazıldı ama eşlik eden orkestra Batı müziği senfonik orkestrasından seçilmiş çalgılardan oluşuyordu.
“Niye her şeyiyle kendi çalgılarımızdan oluşan bir orkestramız yok?” diye bir kez daha hayıflanmaktan kendimizi alamadık.
Oğuzhan Balcı’yı ve Orkestrasını izledik, dinledik. GTM’ni hem neşeli, hem duygusal ve toplamında popüler, hem de bilimsel açıdan hissettik. Mutlu olduk.
Eserlerin kulağa gelen etkisi insanın içinde sevimli bir şeylerin kıpırdanmasına neden oluyordu ki, bir konserde aranılan en önemli özelliklerden biri olduğu kanıtlanmıştır.
Üstelik GTM çalgıları ile Batı yaylıları arasındaki denge iyi kurgulanmıştı.
Bu denge ve uyum izleyicilerin alkışlarında salona yansıyordu.
Biz de mutlu olarak çıktığımız ender konserlerden birini izlemenin rahatlığı içindeydik.
Tüm emeği geçenleri kutluyor ve iyi değerlendirildiğinde, gelecek başarıları şimdiden görür gibi oluyoruz.
___________________________________________
PROGRAM:
Zulül - Kenan Durul
THM: Söğüdün yaprağı, Balıkesir Zeybeği, Ben giderim Batuma, Safranbolu kaşık havası, Bahçede erik dalı.
İncecikten bir kar yağar(S.Kaynak-Karacaoğlan), Kadifeden kesesi.
GTSM:
Değirmen (Ayşegül Kostak Toksoy), Sultaniyegah Ağır Semai- Nihan ettim seni sinemde(Dede Ef.), Acemkürdi şarkı- Rüzgar uyumuş(Refik Fersan), Denizde Akşam(Kaptanzade Aliriza Bey)
Çoksesli düzenlemeler: Oğuzhan Balcı
___________________________________________
Konserde gerek ses, gerekse çalgıları ile solist olarak bize bu mutlu anları yaşatan müzisyenler:
GTSM:
Sinem Özdemir(Ses), Gözde Çolakoğlu (Kemençe), Erdem Şentürk(Ud), Ahmet Toz(Ney), Gökhan Filizman(Tanbur), Ayşegül Kostak(Kanun).
THM:
Cengiz Özkan(Ses),İrfan Kurt(Bağlama), Şafak Gürler(Bağlama), Kadir Verim(Kemança), Cihan Yurtçu(Dilsiz kaval).
Batı Yaylı Çalgı Ork. Olarak:
1.Kemanlar:
Bahar Büyükgönenç(Bş.Km.), Ezgi Yürümez, Barış Coşkuner, Celal Cıngıllıoğlu, Aşkın Aşkın.
2. Kemanlar:
Onur Yırgal, Fırat Haznedaroğlu, Oğuzhan Kiloken, Fulya Kozbey.
Viyolalar:
Hakan Polat, Ali Bayramiç, Halil Çeşmecioğlu
Viyolonseller:
Uğurcan Sesler, Zeynep Ayşe Hatipoğlu, Rüya Kocamemiş, Burçak Demir.
Kontrabas:
Hazal Arda
______________________________________________
04 Mart 2008 Salı, 19.30, İTÜ Maçka, Mustafa Kemal Amfisi - İstanbul